To festiwal,
który łączy miłośników kultury związanej ze sceną HIP HOP. Główną częścią
festiwalu jest World B-Boy Championships, czyli międzynarodowy konkurs w
breakdance. Do Seulu zjeżdżają się najlepsi B-boy’e i B-girl z całego świata,
aby rywalizować ze sobą podczas dwudniowej imprezy ( B-Boy, Locking, Popping –
sobota, grupy – niedziela).
R 16 to nie tylko taniec, to także okazja do propagowania
Urban Street Culture, niegdyś widzianej jako underground, która obecnie stała
się jedną z głównych nurtów kulturowych.
HIP HOP, skateboarding, indie, punk rock łączą się ze sobą podczas R16.
Świetnym przykładem
mixowania się kultur i stylów są polscy tancerze Skoora i Kostek z grupy "RockThe Top", którzy przyjechali w tym roku na R16 aby poobserwować co dzieje się na rynku koreańskim,
a dodatkowo, 8 lipca prowadzili w Busan w "Asha Dance Studio"
warsztaty tańca.
Kostek z Rock The Top/ Kostek from Rock The Top |
Rozmawiałam z Kostkiem w niedzielę,
przed konkursem zespołowym. Oto, co powiedział
na temat Rock The Top
ROCK THE TOP jest projektem warsztatowym. Skupia w
sobie Rock Dance (Uprock) oraz jeden z najważniejszych elementów b-boyingu,
jakim jest Top Rocking. Całość obejmuje 4 godziny zegarowe praktyki oraz krótki
panel dyskusyjny, w którym opowiadamy o naszej wizji tańca, różnicach i
stereotypach.
Inspiracją do powstania projektu „Rock The Top” była
przede wszystkim muzyka, która dziś traktowana jest dość pobieżnie. Chcemy
uwrażliwić i nakłonić do pracy nad sobą przy użyciu dźwięków. Początek Hip-Hopu
sięga właśnie Top Rockingu, który inspirowany był w znacznym stopniu przez Rock
Dance.
Skoora i
Kostek maja swój niepowtarzalny styl na który z pewnością wpływ mieli ich
mentorzy i nauczyciele, między innymi: King Uprock, Break Easy,PJay71, Lil Dave. Rock The Top podróżują po świecie
poszukując i ucząc młode talenty. Wspierani sa między innymi przez: Dynasty Rockers, Forever We Rock, Lil
Dave Rockers czy ruch „Top Rock City” (Mr. Wiggles & YNot / Rock Steady
Crew)
Kolejnym
przystankiem na trasie Azjatyckiej jest Tokyo i Osaka, gdzie także prowadzić będą
warsztaty.
R16 to nie
tylko taniec i street art, to także a może przede wszystkim muzyka. Muzyka, bez
której tancerze nie mają możliwości pokazać swoich umiejętności.
Muzykę dla
R16 po raz piaty tworzyli w tym roku muzycy związani z The Warsaw Band z
Jarkiem Kulikiem. The Warsaw Band to fenomenalni warszawscy muzycy: Maciej
Kleszczewski - flet (MK), Daniel Polkowski
LINK (DP) - saksofon oraz Jarek Kulik Shambalaya - Konga (JK)
Spotkałam się z bandem w sobotę po finałach w b-boying, popping i locking.
Oto, co
powiedzieli o Korei, koreańskiej publiczności i samym evencie.
Seoul / Olympic Park/ R16 World Finals/ July 5th,
2014
W R16
B-Boying World Finals 2014 walczyło miedzy sobą 40 artystów z 22 krajów i dla
nich wszystkich muzykę tworzyło trzech DJ’ow oraz jeden zespół - The Warsaw Band.
Alex: Skąd wziął
się poprzeczny flet w muzyce dance? Jak do tego doszliście, skąd ten pomysł?
MK: W wielu
nagraniach z końca ubiegłego wieku usłyszeć można flet. Do tej pory chętnie
samplowany jest przez producentów współczesnej muzyki. Ponieważ instrument ten
kojarzy się głównie z muzyką klasyczną mało instrumentalistów po niego sięga po
to, aby grać muzykę rozrywkową i improwizować. My postanowiliśmy to zrobić.
A: I poszło wam świetnie, ten flet to taki
cherry on the top, który wyróżnia was na tle innych zespołów. Porwaliście
swoimi dźwiękami kilkunastotysięczną publiczność. Siedząc na widowni widziałam
reakcje Koreańczyków na waszą muzykę, była fantastyczna, szczególnie na kawałki,
w których słychać było saksofon i flet, nie umniejszając kunsztu Jarka. Dźwięki
fletu i saksofonu były dla nich chyba zaskoczeniem.
Jak
odbieracie Koreańską publiczność?
DP: Trudno
nam określić jak oceniamy publiczność, sytuacja w miejscu sceny w którym my
gramy jest na tyle dynamiczna, ze nie ma za bardzo czasu patrzeć na
publiczność, trzeba się skupić na ty, co robią DJ-e. Oni, oddaleni są od nas o
kilkanaście metrów, a muzyka tworzona jest na żywo, to pełna improwizacja.
Musimy być skupieni na tym kiedy mixują utwory, na tym co leci z głośników i na
tym co dzieje się na parkiecie.
A: To istotne
co mówisz, ponieważ wy gracie przede wszystkim dla artystów, którzy rywalizują
miedzy sobą na parkiecie. A żeby to dobrze zrobić, musicie się zgrać z DJ-ami,
którzy robią dla was podkład.
DP: To DJ-je
reagują na to co się dziej na scenie a my reagujemy dopiero na to, co oni grają.
Ta sytuacja tak szybko się zmienia, ze musimy być bardzo mocno skoncentrowani.
A: Czy
mieliście okazję spotkać się wcześniej z tymi DJ-ami? Znaliście ich utwory,
wiedzieliście jak mixują, jaki jest ich styl?
DP: Jednego
Dj-a znaliśmy z Japonii.
JK: Jesteśmy
w Seulu na R16 po raz kolejny. Ja czasem gram na różnych walkach B-boyowych, DJ-e
gdzieś się tam przewijają, ale to, co ja najbardziej lubię i trzeba być bardzo dobrym „kozakiem” by moc to
robić dobrze, to właśnie improwizacja na żywo, utworów, których nie znamy i nie
wiemy tak do końca czego się spodziewać. To jest sztos. Pytałaś o publiczność,
my przede wszystkim gramy dla tancerzy, dla b-boyów, i b-girl, ale publiczność
jest fantastyczna, reagująca na dzwięki, na to co się dzieje. Ja, co roku kiedy
tu przyjeżdżam jestem zachwycony.
A: To jest twój
piąty raz na R16? (Pytanie do JK)
JK: Tak,
wszystko zaczęło się od Warsaw Challenge, od zawodów organizowanych w
Warszawie, przyjechał Johnjay Chon z Korei wtedy spodobał się mu nasz styl i zaprosił
nas do Korei.
A: Plany
przyjazdowe na 6 rok?
Zobaczymy czy
nas zaproszą (śmiech).
(JK) Ja
staram się jakoś mielić ten skład co roku, w zależności od możliwości muzyków i
wolnych terminów. The Warsaw Band powstał na potrzeby R16, choć zaczęło się to
wszystko po Warsaw Challenge, ale to jak widać się sprawdza, ponieważ jesteśmy
tu już piaty raz.
A: Widzę, że współpraca pomiędzy Polakami a Koreańczykami układa się świetnie?
(JK)
Fantastycznie, kultura wspaniała, mistrzostwo świata!
(MK) Koreańczycy
sa bardzo serdeczni, nie czuje się w ogóle bariery językowej, oni są bardzo uśmiechnięci i bardzo się starają, żebyśmy się tu dobrze czuli. Dla nas to super przeżycie, nie tylko ze względu na muzykę, ale tez pod względem liźnięcia tej
kultury.
A: Jak czujecie
się w Korei, jak Koreanki? Tu, wszyscy mówią, ze są najpiękniejsze na świecie?
(JK)
Wszystkie kobiety są piękne (śmiech). To, co dla mnie jest najważniejsze, za
każdym razem, kiedy tu jestem to to, ze nie ważne czy ktoś jest biały, żółty,
czarny czy pomarańczowy, czy jest kobietą czy mężczyzną, wszystkich nas łączy
kultura HIP HOP.
A: Czy
myślisz, że Korea, że Seul może być takim miejscem, które zaznaczy się na mapie świata jako to, które łączy ludzi, miejsce w którym każdy może być tym, kim w
rzeczywistości jest?
(JK) nie
wiem, czy jest to możliwe. Wiem natomiast na pewno, ze dzięki takim wydarzeniom
gdzie zjeżdżają się ludzie z rożnych stron świata, a w Seulu mamy nie tylko
tancerzy, są tu także na przykład artyści graffiti, ten event łączy ludzi. Za każdym razem jak tu przyjeżdzam totalnie ładuję baterie.
A: Było Soju
[koreańska wódka 20%]?
(MK) Przed
graniem nie
A: Przed
graniem nie, będzie po graniu, na after party
(śmiech)
MC GO/ MC SNIPA/ DIFFER and JAREK KULIK from THE WARSAW BAND few minutes before Sunday's competition started |
Głównym zamierzeniem które przyświecało powstaniu R16 było stworzenie platformy na której rożne kultury będą się mogły się spotkać i wzajemnie przenikać.
Tu nie czuje się barier. Sponsorzy, gwiazdy zaproszone na event, muzycy, DJ-e, publiczność i sami tancerze, wszyscy bawili się razem nie tylko podczas eventu ale także na afterparty, które w tym roku zorganizowane było w jednym z prestiżowych klubow w Seulu OCTAGON. DJ BLESOME z USA, który robił także oprawę muzyczna R16 World Finals (razem z Warsaw Band) wraz z kilkoma innymi DJ-ami zapewnili genialną atmosferę!
Tu nie czuje się barier. Sponsorzy, gwiazdy zaproszone na event, muzycy, DJ-e, publiczność i sami tancerze, wszyscy bawili się razem nie tylko podczas eventu ale także na afterparty, które w tym roku zorganizowane było w jednym z prestiżowych klubow w Seulu OCTAGON. DJ BLESOME z USA, który robił także oprawę muzyczna R16 World Finals (razem z Warsaw Band) wraz z kilkoma innymi DJ-ami zapewnili genialną atmosferę!
Podczas
samego finału także nie brakowało doznań muzycznych i wizualnych. W przerwach miedzy
konkursami mieli swój pokaz tak znani w branży jak ELECTRIC BOOGALOOS i
KENNY MUHAMMAD z USA oraz grupy PREFIX i NOMAD G z Korei. Gwiazdy zasiadały także
w składzie sędziowskim: BENJI, DIFFER, ASIA ONE, STORM to tylko niektórzy, których
zadaniem było wybrać najlepszych tego wieczoru.
Niezapomniane przeżycia wizualne i muzyczne! RESPECT dla wszystkich, którzy przyczynili się do
powstania R16! Nie tylko muzyków, tancerzy ale także także obsługi, kamerzystów
i techników dźwięku.
R16 staff having fun |
Mam nadzieje,
ze w 2015 roku znów usłyszę The Warsaw Band w Seulu na R16 i znów będę się czuła
dumna z moich korzeni.
Kidboogie / The ring is on!! |
It’s seven years since R16 festival has been organized in
Seoul for the first time. It’s an event dedicated for Hip Hop fans from around
the world, World B-Boy Championships being main part of it.
R16 is not only about dance, it is also an opportunity to
spread the message about Urban Street Culture, kept underground for many years
, until when it became one of mainstream groups.
Skoora and Kostek, two dancers from Polish group aptly named
Rock the Top are perfect example of mixing cultures and music styles together.
They came here to check on Korean dance market and to run dance workshops in
Asha Dance Studio in Busan.
I had a short interview with Kostek on Sunday, just before
bands competition. Tht’s what they say about themselves:
Rock the top is a project based on workshops. It focuses
mainly on Rock Dance(Uprock) and on one of the most important parts of
B-Boying- Top Rocking. It consists of four hours of practice and short panel,
when we talk and discuss our dance vision and differences and stereotypes.
Music, nowadays treated superficially, was our inspiration
to run this project. We want to convince the audience about music’s importance.
Hip Hop’s roots are in Top Rocking, mainly influenced by Rock Dance.
Skoora and Kostek have their own, distinctive style,
influenced by their mentors and teachers, namely King
Uprock, Break Easy,PJay71, Lil Dave. They travel around the world probing
for and coaching new talents.They are supported in their efforts by Dynasty
Rockers, Forever We Rock, Lil Dave Rockers czy ruch „Top Rock City” (Mr.
Wiggles & YNot / Rock Steady Crew).
Next stop on their Asian tour is
Japan, where there will be workshops in Tokyo and Osaka
R16 music was for the fifth time
this year performed by The Warsawa Band musicians. Maciej Kleszczewski(MK)-
flute, Daniel Polkowski Link(DP)- saxophone and jarek Kulik Shambalaya(JK)- Conga drums.
Seoul
/ Olympic Park/ R16 World Finals/ July 5th, 2014
40 artists from 22 countries
competed in 2014 B-Boying World Finals. Three DJs and one band-The Warsaw Band,
created the music background for them.
Author: How did you come up with
the idea of using flute in dance music?
Maciej Kleszczewski(MK): Many
recordings at the end of last century used flute and is still eagerly used in
today’s samples. Not so many instrumentalists use it for modern performances
and improvisations because it’s traditionally associated with classical music
only. We decided to change it.
A: You did a great job with it, your flute play being cherry on the top, distinguishing you from the others. Several thousand people enjoyed it, being part of the audience I watched Koreans enjoying your performance. Their response, especially to sax and flute performances was incredibly warm. What were your feelings about Korean audience?
Daniel Polkowski (DP): It’s hard to say what the audience reaction was. Everything goes quickly on stage, our job is to focus and respond to DJs. They are away from us, interacting and mixing their music live, in reaction to what’s going on the stage. Simply there is no time to watch the audience.
A: It’s important what you say, because you play for performing artists, competing on the stage. And to your job properly, you need to synchronize with DJs, right?
DP: It’s DJs who have to react to what’s going on stage first and we have to adapt to them. We need to stay focused at all times because everything changes so quickly.
A: Have you had any chance to meet those DJs before? Did you know their tunes, their style?
DP: Yes, we met one of them in Japan.
Jarek Kulik (JK): We’ve been to Seoul and to R16 finals before. I perform sometimes on various B-Boying challenges, where DJs are also part of it. What I enjoy the most is live performance, when one has to be really good to quickly catch up with new tunes and to act and play on the previously unknown material. You asked about the audience- we perform mostly for the B-Boys and B-girls, but obviously the audience and its reaction are also important to us. Every time I come here, I’m equally awed by their response.
A: It’s your fifth time on R16, isn’t it?
JK: Yes, it is. Everything started from The Warsaw Challenge, Johnjay Chon liked our style and invited us across.
A: Any plans for 2015?
JK: We will see if we get
invited again (laughing). I make sure that every time we come here, there is a
fresh squad, depending of other obligations and people’s availability.
A: I see that Polish-Korean cooperation works fine for you guys, doesn’t it?
JK: It’s fantastic, wonderful culture, it just great!
MK: Koreans are very openhearted people; language barrier does not exist practically. They make sure that we feel well here. It’s an extraordinary experience for us, not only for the music but that we have a chance to get in touch with their culture.
A:How do you fell in Korea? How about Korean girls? Everybody here says that they are the most beautiful in the world?
JK: All women are beautiful, regardless of where they come from. Race, colour, sex are of no importance, it is hip hop music which connects us all together.
A: Do you think that Seoul might become a place where all people can be who they really are?
JK: I don’t know if it’s possible. All I know is that thanks to events like this one, people from all around the world, various artists can stay together. I charge my personal batteries every time I come here.
A: Have you had soju yet?
MK: No, before the performance
we hadn't, let’s wait for after-party.
Entire evening was full of musical and visual experiences. Such big names in the game as ELECTRIC BOOGALOOS and KENNY MUHAMMAD z USA and bands PREFIX and NOMAD G from Korea entertained us in the gaps between the competitions.
Stars sat also behind the judge's desk, BENJI, DIFFER, ASIA ONE, STORM, just to mention a few.
R16 KOREA 2014 WORLD FINAL
Bboy Crew Performance Winner - Predatorz (RUS)
Bboy Crew Battle Winner - Gamblerz Crew (KOR)
Entire evening was full of musical and visual experiences. Such big names in the game as ELECTRIC BOOGALOOS and KENNY MUHAMMAD z USA and bands PREFIX and NOMAD G from Korea entertained us in the gaps between the competitions.
Stars sat also behind the judge's desk, BENJI, DIFFER, ASIA ONE, STORM, just to mention a few.
Unforgettable moments! Respect for everyone behind the festival success! Musicians, dancer, technical staff, cameramen and sound technicians- THANK YOU!
R16 KOREA 2014 WORLD FINAL
B-Boy Champion: Issei - Japan
Locking Champion: Cio
Popping Champion: Kid Boogie
Locking Champion: Cio
Popping Champion: Kid Boogie
Bboy Crew Performance Winner - Predatorz (RUS)
Bboy Crew Battle Winner - Gamblerz Crew (KOR)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz